Kodėl tinkamai parinktas moto šalmas gali išgelbėti jūsų gyvybę?

Važiuojant motociklu – šalmas yra svarbiausia apsauginė priemonė, kuri ne tik užtikrina komfortą, bet ir gali tiesiogine prasme išgelbėti gyvybę. Nors kai kuriems motociklininkams šalmo dėvėjimas gali atrodyti kaip formalumas ar net nepatogumas – statistika ir ekspertų tyrimai įrodo, kad tinkamai parinktas moto šalmas yra būtinas, kai norima apsisaugoti nuo rimtų galvos traumų ar net mirties avarijų atveju. 

Šalmas kaip pirmoji galvos apsaugos linija

Motociklu važiuojant dideliu greičiu – kūnas yra visiškai neapsaugotas nuo išorinių veiksnių. Avarijos metu galva yra viena pažeidžiamiausių kūno dalių, nes net nedidelis smūgis gali sukelti rimtų sužalojimų, pavyzdžiui – smegenų sukrėtimas, kaukolės lūžis ar smegenų pažeidimas. 

Moto šalmai veikia kaip amortizuojanti priemonė, kuri sugeria smūgio energiją ir mažinanti galvos traumos riziką.

Šalmo konstrukcija sukurta taip, kad apsaugotų nuo:

  • Smūgių. Išorinis korpusas (dažniausiai pagamintas iš polikarbonato, kompozitinių medžiagų ar stiklo pluošto) – paskirsto smūgio jėgą, kad ji neatsirastų viename taške.
  • Vibracijos. Vidinis sluoksnis, dažniausiai pagamintas iš EPS (išplėsto polistireno) – amortizuoja smūgio jėgą ir apsaugo smegenis nuo tiesioginių sukrėtimų.
  • Oro sąlygų. Šalmas apsaugo nuo vėjo, lietaus, šalčio ar tiesioginių saulės spindulių, kurie gali trukdyti vairuoti.

Pasaulio sveikatos organizacijos (PSO) duomenimis – tinkamai dėvimas ir kokybiškas šalmas sumažina mirties riziką motociklo avarijos metu iki 40%, o rimtų galvos traumų tikimybę – iki 70%!

Rinkitės patikimus moto šalmus – Motomafia.lt

Tinkamas dydis ir forma – pagrindiniai saugumo kriterijai

Ne mažiau svarbu užtikrinti, kad šalmas tinkamai priglustų prie galvos. Net ir pats kokybiškiausias šalmas nebus efektyvus, jei jis yra netinkamo dydžio arba neteisingai užsidėtas.

  • Per didelis šalmas gali lengvai nuslysti nuo galvos avarijos metu, o tai visiškai panaikins jo apsaugines savybes.
  • Per mažas šalmas sukelia diskomfortą, spaudimą ir gali trukdyti tinkamai susikaupti vairuojant.

Renkantis šalmą – būtina atkreipti dėmesį į jo formą ir dydį.

  1. Išsimatuokite galvos apimtį (per plačiausią vietą, dažniausiai kaktą).
  2. Pasirinkite šalmą pagal gamintojo dydžių lentelę.
  3. Užsidėję šalmą patikrinkite – ar jis gerai priglunda prie visos galvos, t.y. neturėtų būti laisvų tarpų, tačiau ir per daug spausti neturėtų.
  4. Patikrinkite užsegimą – jis turi būti patvarus, patogus ir lengvai reguliuojamas.

Šalmo sertifikatai – kokybės ir saugumo garantija

Vienas svarbiausių aspektų renkantis šalmą yra jo saugos sertifikatai. Šie sertifikatai patvirtina, kad šalmas buvo išbandytas ir atitinka saugos standartus. Pagrindiniai sertifikatai į kuriuos reikėtų atkreipti dėmesį yra:

  • ECE 22.05 / ECE 22.06. Tai Europos sąjungos standartas, kuris garantuoja aukštą saugos lygį.
  • DOT. JAV standartas, taip pat užtikrina šalmo atsparumą smūgiams.
  • SNELL. Griežtesnis nei ECE ir DOT – šis sertifikatas laikomas vienu patikimiausių.
  • SHARP. Jungtinės Karalystės saugos reitingų sistema, kuri pateikia detalius šalmo bandymų rezultatus.

Rinkdamiesi šalmą – būtinai patikrinkite, ar jis turi bent vieną iš šių sertifikatų, nes tai yra kokybės garantija, kuri gali tiesiogiai paveikti jūsų saugumą avarijos atveju.

Skirtingi šalmo tipai ir jų funkcijos

Šalmų rinkoje yra įvairių tipų, kurie skiriasi savo konstrukcija ir tinkamumu skirtingoms važiavimo sąlygoms. Tinkamas tipo pasirinkimas taip pat gali būti lemiamas veiksnys avarijos atveju.

  • Pilno veido šalmai (Full-Face). Šis tipas uždengia visą galvą – įskaitant smakrą, todėl suteikia maksimalią apsaugą nuo smūgių, vėjo ir oro sąlygų. Jie laikomi saugiausiais ir yra rekomenduojami daugumai motociklininkų.
  • Atviri šalmai (Open-Face). Jie uždengia tik galvos viršų ir šonus, tačiau neapsaugo smakro. Šie šalmai suteikia daugiau laisvės ir matomumo, tačiau mažesnę apsaugą.
  • Moduliniai šalmai (Flip-Up). Tai hibridinis variantas tarp pilno veido ir atviro šalmo. Jie turi atverčiamą smakro dalį, kuri suteikia daugiau lankstumo, tačiau nėra tokie atsparūs kaip pilno veido šalmai.
  • Krosiniai šalmai. Naudojami off-road ar krosinių motociklų vairuotojų. Šie šalmai užtikrina didelę apsaugą nuo smūgių ir yra pritaikyti važiuoti purvinais keliais, dažnai su atskiromis apsauginėmis akinių sistemomis.

Kas nutinka, jei šalmas nepakankamai kokybiškas?

Prasta šalmo kokybė arba netinkamas jo naudojimas gali turėti rimtų pasekmių. Pigi ir nekokybiška medžiaga, blogai pagaminti apsauginiai sluoksniai arba nepatikimi užsegimai lemia, kad šalmas avarijos metu nesugeba tinkamai sugerti smūgio jėgos. Tai reiškia, kad smūgis tiesiogiai veikia galvą ir smegenis, o tai gali sukelti rimtus sužalojimus arba netgi mirtį.

Taip pat svarbu prisiminti, kad net kokybiškas šalmas po avarijos praranda savo apsaugines savybes, todėl jį būtina pakeisti nauju, net jei pažeidimai atrodo minimalūs.